close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

יתרונות של הקמת עסק משפחתי

מערכת שורשטז אייר, תשעח01/05/2018

האם הקמת עסק משפחתי זה רעיון טוב? מה היתרונות ומה החסרונות של מהלך כזה?

תגיות:
יתרונות זה דבר יפה, אבל תמיד צריך לזכור כי יש שני צדדים למטבע. ניהול עסק משפחתי עשוי להיות כרוך בלא מעט אתגרים, לצד היתרונות. אחרי הכל, מלבד היבטים עסקיים כשלעצמם, יש להתייחס גם להיבטים משפחתיים. צריך לדאוג לכך כי קושי עסקי כזה או אחר או תקופה לא פשוטה בעסק לא ישפיעו על המשפחה כולה. אבל כאשר העסק המשפחתי מתנהל בצורה ראויה, מדובר בסיפור הצלחה. סיפור של הצלחה משפחתית ולא רק הישג אישי. הבנת היתרונות בהקמת עסק מסוג זה תהווה בסיס להתנהלות בעסק ומינופו מעלה.

ממשפחה מלוכדת והעסק מתקתק
הרעיון של הקמת עסק משפחתי הוא רעיון יוצא מן הכלל כאשר ברקע נמצאת משפחה תומכת ומלוכדת. זהו יתרון שאין שני לו בהקמת עסק שכזה. ההתנהלות המשותפת מן הבחינה העסקית מחזקת עוד יותר את הליכוד המשפחתי, ושני ההיבטים יוצאים מרוויחים. הקשרים והליכוד המשפחתי מקבלים חיזוק והעסק מתפקד במהירות כמו עסק וותיק. כאשר עסק פועל כיחידה אחת, כמו מכונה שכל חלקיה פועלים זה לצד זה ביעילות, ההתבססות מהירה יותר. בעידן תחרותי ומורכב, כאשר עסקים קמים ונופלים על עניינים של מה בכך, ליכוד מעניק יתרון, אך יש דבר מה נוסף. חשוב להיות ערים לכך כי ליכוד משפחתי ועסקי מחייבים תקשורת פתוחה. כדאי להפעיל מידה נאותה של ביזור סמכויות ושיתופי פעולה.

יותר מחויבות לעסק
החברה שלנו מעלה על נס את האינדיבידואל, את העצמי. הסביבה העסקית המודרנית מאופיינת ברצון עז לאינדיבידואליזם ולהצלחה אישית ולכן, מרבית המועסקים לא מרגישים יותר מדי מחויבות כלפי המעסיק. למעסיק ברור כי העובד יכול בקלות לעזוב את מקום העבודה וגם העובד יודע שהמעסיק יוותר על שירותיו בקלות אם ייווצרו התנאים המתאימים לכך מבחינתו. מצב זה נקרא העסקה גמישה, אבל עסק משפחתי עובד אחרת. בעסק כזה, ישנה מחויבות לעסק שלא ניתן למצוא בשום מקום אחר.
המחויבות נובעת מכך שהעסק נחשב ליציר המשפחה. לא בקלות יהיה וויתור על שירותיו של בן משפחה ובדרך כלל לא מפטרים בן משפחחה (כפי שלא בקלות מפרקים קשר משפחתי). אך גם כאן, נחוצה תשומת לב. בניהול של עסק משפחתי, חשוב לשמור על מחויבות משפחתית ועל מחויבות עסקית תוך שימת לב ליכולותיו ולרקע של כל בן משפחה. חשוב שכל אחד יקבל תפקיד ותחומי אחריות התואמים את יכולותיו ואת ניסיונו. כך מונעים רגשות תסכול ומונעים קבלת החלטות פחות טובות מבחינה עסקית.

היכרות עם הנפשות הפועלות
בעסק חדש (לא משפחתי) שמוקם, קיים עקב אכילס לא פשוט. המנהלים לא ממש מכירים את העובדים שתחתיהם וההיכרות שצריכה להיבנות אורכת זמן. בעסק המשפחתי, ההיכרות עם כל הנפשות הפועלות מבוססת היטב. כך ניתן להימנע מטעויות כגון שכירת כוח אדם לא ראוי או לא מתאים. כך ניתן לארגן בצורה טובה יותר את חלוקת העבודה, בהתאם למיומנות, לכישרון, לפוטנציאל. אפשר להימנע מכל מיני פוליטיקות ארגוניות מקובלות או תככים משרדיים אין סופיים המלווים עסקים מודרניים מנוכרים.

הכל נשאר במשפחה
כאשר מקימים עסק משפחתי, למעשה מביאים לידי מימוש את הרעיון הנאה – הכל נשאר במשפחה. ההכנסות של העסק מגיעות רובן ככולן אל המשפחה ולא יוצאים החוצה. במקום לשלם משכורת לזרים, משלמים משכורת לילדים, לחתנים, לכלות, לאחים. כל העובדים והשותפים לעסק מרוויחים מכך. עבור בני המשפחה לא קיים הצורך לחפש תעסוקה בחוץ, להתמודד עם מציאות תעסוקתית לא פשוטה, אבטלה, שכר מינימום. בעסק המשפחתי כל אחד נהנה מתנאי תעסוקה טובים ואפשר בקלות לדאוג גם לדור הבא ולדורות הבאים.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה